Porvoo 5.3.24
Porvoo 5.3.24 klo 15-18
Albert Edelfeltin koulu
Näsin Koulukatu 3, 06100 Porvoo
Ohjelma
15.00-15.15 Lukutaitomessujen avaus, valtiosihteeri (OKM) Mikaela Nylander
15.15-16.00 AI / Tekoäly
Linda Mannila, Digismart (ruotsinkielinen)
16.00-17.00 Lukeminen on aivoille haaste ja palkinto
Aivotutkija, professori Minna Huotilainen (suomenkielinen)
Esittelypisteet avoinna koko messutapahtuman ajan.
Työpajat avoinna erillisen aikataulun mukaisesti 15.00-18.00.
Työpajojen aikataulu
Alta voi ladata työpajojen aikataulun ja tilatiedot
Työpajat
Yhteisöllinen lukeminen ja kirjojen käyttöön liittyvät pedagogiset sisällöt / CELIA
Työpajassa
kerromme, miten Celian DaisyTrio-kirjoja voi lukea yhteisöllisesti sekä
esittelemme kirjoihin liittyviä sanataideharjoituksia.
Ateljee-menetelmä / Laura Niinikivi ja Taina Hämäläinen, Lohja
LukuTähti / Eduduo
LukuTähti on luokanopettajien kehittämä palvelu, joka innostaa lapset
lukemaan pistekisojen, palkintojen ja humoristisen hahmon avulla. LukuTähden avulla opettajan on helppo tukea lapsen yksilöllistä lukupolkua. LukuTähdestä löytyy luetun ymmärtämiskysymykset jo yli 400 lasten suosikkikirjaan automaattisella korjauksella. Tule tutustumaan ja kokeilemaan, miten LukuTähti toimii.Lohjan lukututorit
Kia Raevaara – Sopivan kirjan valitsemisen mallintaminen, kenkädemo
Anna-Kreetta Niemi – Rosvoteemainen kirjallisuuskokonaisuus
Mari Mikkola – Draaman työtavat apuna tarinan
syventämisessä
Monilukutaitoa vahvistamassa / Mediakasvatusseura
Mediakasvatusseuran työpajassa tutustutaan monilukutaidon vahvistamiseen erityisesti medialukutaidon näkökulmasta. Medialukutaito on yhdistelmä tulkinnan, tuottamisen ja mediaympäristössä toimimisen taitoja. Taitoa esittää kysymyksiä, pohtia motiiveja ja tarkoitusperiä sekä suunnata kriittinen katse myös itseensä. Työpajassa testaamme yläkouluun soveltuvia materiaaleja näiden taitojen vahvistamiseksi.
Lukupiirit S2-opetuksessa / Kirsi Martikainen, Järvenpää
Työpajassa tutustutaan lukupiireihin s2-opetuksen työtapana, tutkitaan esimerkkien avulla s2-oppilaille sopivaa kirjallisuutta ja käsitellään lukupiiritehtäviä, jotka tukevat kielenoppimista ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä. Näkökulmana on erityisesti hiljattain Suomeen muuttaneiden lasten kielitaidon vahvistaminen ja lukutaidon tukeminen sopivan kirjallisuuden avulla sekä ala- että yläkoulun opetuksessa.
Eteiskirjastosta lukemisen iloa varhaiskasvatukseen / Lukeva varhaiskasvatus, Opetushallitus
Työpajassa esitellään Eteiskirjasto-mallia ja kuvakirjojen pedagogista käyttöä varhaiskasvatuksessa.
Mediataitokoulu - opettajan paras kaveri / KAVI
Työpajassa tutustutaan uudistettuun Mediataitokouluun, josta saat maksuttomasti juuri sinulle sopivia, valmiita kokonaisuuksia varhaiskasvatukseen ja esi-ja perusopetukseen. Medialukutaidon osaamisen kuvauksista selviää, mitä oppilaiden kuuluisi osata eri luokka-asteilla, ja minkälaista pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa tulisi toteuttaa. Mediataitokoulusta löydät kaiken, mitä tarvitset tukeaksesi lapsen medialukutaidon kehitystä varhaiskasvatuksesta aina perusopetuksen loppuun asti.
Kuinka rakennat oppilaan lukijaidentiteettiä Lukulumon avulla? / Lukulumo, ILT Education
Tervetuloa Lukulumon lumoavaan maailmaan! Lukulumo on ainutlaatuinen palvelu, joka on suunniteltu tukemaan lasten lukutaidon kehittymistä ja samalla auttamaan heitä löytämään lukuintoa.
Työpajassa keskitymme vinkkeihin, joilla voimme rakentaa lapselle toimivaa lukurutiinia sekä vahvistaa nuoren lukijaidentiteettiä.
Voit ottaa Lukulumon maksuttomaan testiin jo etukäteen työpajaa varten täältä:
Varhaiskasvatusversio - https://www.ilteducation.com/fi/lukulumo-varhaiskasvatus/#kokeilu
Koulujen versio - https://www.ilteducation.com/fi/lukulumo-koulu/#kokeilu
Lämpimästi tervetuloa mukaan, ja rakennetaan yhdessä lukutaitoa ja lukuintoa!
Porvoon kaupunginkirjasto - Kirjavinkkausta ja runopajailua
Monilukutaitoa
ulkona luonnossa/Multilitteracitet ute i naturen / Porvoon luontokoulu
Miten kielellisiä taitoja ja monilukutaitoa voi vahvistaa ulkona luonnossa? Tule mukaan Porvoon luontokoulun työpajaan inspiroitumaan ulkona opettamisesta!
Hur kan man stärka språket och multilitteraciteten utomhus? Kom med i Borgå naturskolas verkstad och bli inspirerad till att undervisa utomhus!
PORVOON MUSEO – monilukutaidon aarreaitta /
BORGÅ MUSEUM – mångläskunnighetens skattkammare
Tervetuloa työpajaan tutustumaan Porvoon museon museopedagogisiin palveluihin ja kuinka historian eri lähdemateriaaleja voi käyttää monilukutaidon harjoittelemisessa.
Välkommen till verkstaden för att bekanta er med Borgå museums museipedagogiska tjänster och hur historiskt källmaterial kan användas för övningar i mångläskunnighet.
S2-lapsen sanavaraston ja lukutaidon tukeminen lukutuokioilla / Niilo Mäki Instituutti, Lukumummit ja -vaarit PERUTTU!
Miten luetaan S2-oppilaan kanssa? Kuinka tuetaan sanavaraston kehitystä
kirjallisuuden avulla? Miten löytää S2-oppilaalle sopivaa luettavaa?
Ohjelmoinnin opetusta Lego Education Spike Prime
-sarjan avulla / Porvoon digiopettaja Topi Lehosmaa
Luonnonlukutaitoa: MAPPA.fi ja Linturetkikone / Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto
Esittelypisteet
Opetushallitus, Lukutaito-ohjelma
Lukukeskus
KAVI
Mediakasvatusseura
ÄOL
Läsväskan/Folkhälsan
CELIA
Hämeenlinnan monilukutaitokehittäjät
Lukeva kaakko -hanke
Porvoon vanhempainyhdistykset ry.
Monilukutaidon kehittäjät, Porvoo
Porvoon luontokoulu
Porvoon kaupunginkirjasto
Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto
Hanna Vaittinen, varhaiskasvatuksen opettaja, joustavan esi- ja alkuopetuksen kehittäjäopettaja: Esiopetuksen lukivalmiuskartoitus ja -seuranta
Porvoon harrastamisen malli
Lukutaitomessuilla kouluttamassa
Minna Huotilainen, professori, aivotutkija
Huotilainen soveltaa neurotieteen uusimpia löydöksiä erityisesti työelämän kehittämiseen. Huotilainen on tunnettu taidostaan kansantajuistaa tieteellistä tietoa.
Minna Huotilainen on ollut kirjoittamassa aiheesta lukuisia tietokirjoja, mm. Tunne aivosi, Aivot työssä (yhteistyössä Katri Saarikiven kanssa), Keskittymiskyvyn elvytysopas, Näin aivot oppivat ja Uuden ajan muistikirja. Hän yhdistää tutkimuksissaan monitieteisesti kognitiotiedettä, kasvatustiedettä ja psykologiaa.
Linda Mannila, Digismart käsittelee puheenvuorossaan tekoälyä. Puheenvuoro on ruotsinkielinen.
Linda Mannila är forskare, författare och företagare i gränslandet mellan lärande, teknik och samhällsutveckling. Hon har lång erfarenhet av att arbeta med frågor kring digital kompetens och programmering inom den grundläggande utbildningen från elev- och lärarperspektiv. Hon arbetar idag som biträdande professor i datavetenskap vid Helsingfors universitet med fokus på AI och samhälle samt lärarutbildning. Därtill är hon adjungerad forskare i datavetenskapens didaktik vid Linköpings universitet.