Avaimia lukuintoon -webinaari 23.9.21
Karkkilan Liikettä lukuniveliin -hanke järjestää 23.9.21 klo 14.30 alkaen webinaarin, jossa pääsee tutustumaan erilaisiin tapoihin lisätä lukuintoa ja lukuiloa.
Avaimia lukuintoon -webinaari on maksuton ja järjestetään Teams-alustalla.
Tervetuloa mukaan!

Ohjelma:
14.30-14.35 Alkusanat
14.35-15.30 Marianna Hoikkala: Draamalla draivia lukuintoon
15.30-16.30 Joona Koiranen: Lukuintoa pakopeleistä
16.30-16.40 Tauko
16.40-17.40 Juli-Anna Aerila: Lukuilolle siivet - Toimivia, tutkittuja ja testattuja reseptejä lukemisesta innostumiseen
17.40-17.45 Lopetus
Webinaarin puhujat
FM Marianna Hoikkala/Turun yliopisto

Puheviestinnän yliopisto-opettaja, FM Marianna Hoikkala esittelee prosessidraamaa lukemaan innostamisen välineenä. "Draamatyöskentely on aina tavoitteellista: se avaa ovia toiminnalliselle, kokemukselliselle ja taiteelliselle oppimiselle. Tavoitteena on esitellä kirjallisuuslähtöisen prosessidraaman rakenne ja tavallisimpia työtapoja soveltamismahdollisuuksineen. Tervetuloa vetreyttämään ja vahvistamaan draamaniveliä!"

Joona Koiranen/Ääres eduEscape
Pakopelien käytöstä lukemaan innostamisen välineenä kertoo Ääres eduEscapen Joona Koiranen, joka on erikoistunut pedagogisiin pakopeleihin ja toiminut aikaisemmin kirjavinkkarina. "Pakopelit ovat tosielämän tarinallisia ryhmäpelejä, joissa ratkotaan luovaa ongelmanratkaisua vaativia tehtäviä. Pedagogisessa pakopelissä yhdistyvät ilmiöoppiminen, pelillisyys ja ryhmätyötaidot. Tarinallisissa pakopeleissä pelaajat pääsevät uppoamaan kokemuksellisesti tarinamaailmaan.
KT Juli-Anna Aerila/Turun yliopisto

Dosentti, yliopistonlehtori, opettajankouluttaja Juli-Anna Aerila tutkii ja kehittää lukemisen iloa ja yhteisöllisyyttä moninäkökulmaisesti. Hän on julkaissut teokset Sytytä lukukipinä: pedagogisia keinoja lukuinnon herättelyyn (2019) sekä Kirjasta kaveri: sytykkeitä lukijaksi kasvamiseen (2021) yhdessä FT Merja Kauppisen kanssa. Webinaarissa hän esittelee laajasti erilaisia "toimivia, tutkittuja ja testattuja reseptejä lukemisesta innostumiseen".
