Ateljee-jatkokoulutus 28.11.23 klo 14-17
Kuntien lukevat yhteisöt -verkosto tarjoaa maksuttoman koulutustilaisuuden, jossa pääsee tutustumaan ja syventämään Ateljee-menetelmän käyttöä äidinkielen opetuksen välineenä.
Ateljee-menetelmän jatkokoulutus
28.11.2023 klo 14-17
Hamarin koulu, Porvoo
Koulutuspaikan osoite: Hamarintie 34, 06650 Hamari
Koulutukseen ilmoittautuneille on lähetetty lisäinfoa ilmoittamaansa sähköpostiosoitteeseen.
Jälki-ilmoittautuminen onnistuu lähettämällä sähköpostia sanna.paljakka@porvoo.fi
Koulutus on tarkoitettu Ateljee-menetelmän perusteisiin jo tutustuneille, mutta koulutukseen on mahdollista osallistua ilman perusteiden tuntemustakin.
Koulutus toteutetaan, jos ilmoittautuneita on vähintään 10. Mukaan mahtuu 30 osallistujaa.
Ensisijaisesti koulutus on suunnattu Kuntien lukevat yhteisöt -verkoston kuntien opettajille.
Porvoon opettajat voivat varmistaa paikkansa koulutukseen ilmoittautumalla ylläolevan linkin kautta ja lisätä koulutuksen myöhemmin OSKUun.
Koulutuksen sisältöjä
Ateljee-toiminnan kertaus aloituspaketin avulla
Lukeminen on ajattelua -> Lukusalaatti
Talon taidot ja yhden strategian mallintaminen + ryhmissä strategiamallin valmistaminen
Elämyksellinen lukeminen
Oman kirjan kirjoittaminen vuoden mittaisena projektina
Oikeinkirjoitus Ateljee-menetelmällä
Luova kirjoittaminen Ateljee-menetelmällä
Kouluttajina toimivat tuttuun tapaan
lukukoordinaattori Taina Hämäläinen, jolla on pitkä kokemus rehtorin ja erityisopettajan työstä ja luokanopettaja, lukututor Laura Niinikivi Lohjalta.
Äidinkielen opettamisen toimintamalli Ateljee
Ateljee on äidinkielen opettamisen toimintamalli, joka pohjautuu kirjallisuuden käyttöön opetuksessa. Ateljee-toimintamallin tavoitteena on tukea lasten lukutaidon kehittymistä ja lukuinnon syntymistä. Ateljee on tapa organisoida äidinkielen tunnit siten, että oppilaat työskentelevät aktiivisesti merkityksellisten lukemis- ja kirjoittamistehtävien parissa. Samalla tunnilla on suurryhmän, pienryhmän ja yksilön opettamisen vaihtelua.
Lyhyesti toimintamallin ideana on äidinkielen osataitojen mallintaminen, tavoitteen asettaminen, harjoittelu ja arviointi kuuden ateljeen avulla. Ateljeeta ovat itsenäinen lukeminen, luova kirjoittaminen, oikeinkirjoitus ja kielioppi, kuunteleminen, yhdessä lukeminen ja vuorovaikutus.
Lukeminen on osa jokaista päivää ja lukustrategioiden oppimiselle varataan paljon aikaa. Opetus rakentuu kirjallisuuden ympärille ja oppimateriaalina käytetään autenttista kirjallisuutta.
Lapselle annetaan mahdollisuus strukturoituun valintaan ja teksteistä keskusteluun.